Sociala medier, 5 strategier
Imorse var vi på Hörbyföretagarnas frukostmöte. Magnus Brynestam från Webbstrategerna var inbjuden för att prata om webbstrategi och sociala medier.
Det hela var väldigt intressant och vi fick många användbara tips och nyttig information!
Som egenföretagare eller småföretagare kan det vara väldigt svårt att hinna med allt som ska göras. Både tiden och resurserna är begränsade. Att underhålla och arbeta med sina sociala medier tar väldigt mycket tid, något man kanske inte är beredd på. Ett tips är då att varje dag, eller så ofta man anser vara lämpligt, avsätta lite tid till att arbeta med sina sociala medier. Gör du det alltid vid den utsatta tiden blir det snart en rutin och något som faller in naturligt.
Det är också viktigt att man bestämmer sig för vad huvudsyftet ska vara och vilken/vilka strategier man ska använda sig av. Har man inget mål blir resultatet dåligt och det blir både bortkastad tid och pengar (ex. vid annonsering på Facebook).
Magnus talade om 5 strategier som man kan använda sig av när man använder sociala medier för företagets bruk.
De är:
- Engagemang, för att komma närmre och lära känna sina kunder
- Reklam, för att bedriva kampanjer på ex. Facebook
- Synbarhet, för att sprida sitt varumärke och sakta bygga upp en lojalitet
- Trafik och relevans, genom innehåll skapa intresse och locka besökare
- Särskilda egna strategier
Här sitter vi och lyssnar på Magnus från Webbstrategerna.
Bilden är tagen med mobilen så ni får ursäkta kvaliteten.